Wednesday 7 December 2011

Karangan PMR 8

Punca Kepupusan Hidupan Liar


Pelbagai jenis hidupan liar di kawasan hutan mengalami kepupusan. Banyak punca telah dikesan dan diketahui oleh masyarakat.


Pertamanya, aktiviti pemburuan haram merupakan factor utama kepupusan hidupan liar. Pemburu-pemburu seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing ini memburu hidupan liar semata-matanya untuk mendapatkan keuntungan yang lumayan.


Selain itu, habitat hidupan liar telah dimusnahkan oleh manusia akibat kegiatan pembangunan seperti pembinaan empangan dan pembinaan taman perumahan atau perkilangan untuk meningkatkan ekonomi negara. Hal ini telah menyebabkan hidupan liar kehilangan tempat untuk mencari makanan dan perlindungan dan mengalami kematian.


Di samping itu, aktivit-aktiviti penebangan pokok-pokok secara berleluasa mengakibatkan perubahan suhu bumi dan keseimbangan ekosistem. Hidupan liar tidak dapat menyesuaikan diri dalam perubahan yang mendadak ini akan mudah mati.


Tuntasnya, kerajaan seyogianya mengetatkan lagi peraturan-peraturan dan mewartakan lebih banyak hutan simpanan untuk mengekalkan warisan ini.


(123 patah perkataan)

Loo Xiang Ni

No comments: