Wednesday 7 December 2011

Karangan PMR 7

Kesan Negatif Kedatangan Warga Asing
Info-Didik: Kertas Model Sebenar BM 2011

Kedatangan warga asing ke Malaysia bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Kedatanga mereka telah mendatangkan pelbagai kesan negatif kepada negara kita.

     Peluang pekerjaan di Malaysia terbuka luas dan juga penawaran upah yang lumayan menyebabkan warga asing datang ke Malaysia untuk mencari rezeki. Hal ini telah menyebabkan peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan semakin berkurangan dan menyebabkan pengangguran yang serius.

     Selain itu, penyakit berjangkit berbahaya akan menular ke negara kita dengan mudah. Taraf kesihatan dan asal-usul mereka tidak diketahui dengan lebih terperinci. Maka, kemunculan mereka akan memudahkan penularan penyakit seperti AIDS, hepatitis B dan sebagainya di negara kita.

     Di samping itu, bilangan kes jenayah negara kita meningkat kerana warga asing sanggup melakukan jenayah akibat desakna hidup. Masyarakat berasa terancam dan risau akan keselamatan diri. Maka, kesejahteraan dan ketenteraman masyarakat akan tergugat.
     Kesimpulannya, kedatangan warga asing mendatangkan banyak kesan negatif. Maka, langkah-langkah yang drastk dan efisien untuk membendung masalah ini harus diambil dengan segera sebelum nasi menjadi bubur.

Lou Jing Hung
    

No comments: