Monday 5 December 2011

Karangan PMR 6

Punca Banjir Kilat
Info-Didik: Kertas Model Sebenar PMR: BM 2011
Banjir kilat ialah banjir yang berlaku dengan serta-merta atau dengan tidak disangka-sangka. banjir kilat ialah bencana alam yang kerap berlaku di negara kita. Banyak punca yang menyebabkan anjir kilat telah dikesan.

     Antara puncanya ialah hujan lebat yang tidak terhenti-henti. Sistem perparitan yang bermasalah dan tersumbat itu tidak dapat menampung air hujan yang datang dengan begitu banyak. Maka, air hujan akan melimpah dan mengakibatkan banjir kilat.

    Selain itu, banjir kilat sering berlaku di bandar seperti Kuala Lumpur dan Kajang. Kawasan bandar ini telah ditebus guna untuk dijadikan tapak pembangunan. Aktiviti-aktiviti ini menyebabkan berkurangnya kawasan tadahan air, hutan. Maka, air hujan tidak dapat diserap oleh akar-akar pokok dan terus turun ke tanah rendah.

     Banjir kilat berlaku juga disebabkan oleh kelodak yang banyak di dalam sungai. Kelodak ini telah menyebabkan sungai semakin cetek. Apabila hujan lebat berlaku, paras air sungai akan naik dengan cepat dan melimpah ke tebing.

     Tuntasnya, banjir kilat harus diatasi dengan segera. oleh itu, semua pihak harus bergding bahu mengatasi masalah banjir kilat ini sebelum kudis menjadi tokak.

Chen Pei Rong

No comments: